Piątek, Listopad 5, 2021, 22:13

Dlaczego podologia geriatryczna jest tak ważna?

Warunki medyczne i sanitarne w ostatnich latach rozwijały się tak szybko, że przeciętna długość życia wydłużyła się o około 30 lat. Ten wzrost średniej długości życia oznacza również 30 lat dodatkowego przebiegu dla stóp.

Aby osoby starsze mogły prowadzić pożyteczne i satysfakcjonujące życie, muszą mieć możliwość poruszania się. Mobilność jest ważnym składnikiem niezależności, który jest wysoko ceniony przez naszych starszych, a dolegliwości stóp utrudniają lub uniemożliwiają im pracę lub uczestnictwo w zajęciach społecznych, obniżając jakość życia i samopoczucie.

Według najnowszych danych Ministerstwa Zdrowia pogorszenie stanu kończyn dolnych jest jedną z głównych przyczyn ograniczenia aktywności osób starszych. Ministerstwo informuje również, że jedna czwarta wszystkich mieszkańców domów opieki lub mieszkań chronionych nie może w ogóle chodzić, a kolejna szósta może chodzić tylko z pomocą.

Najczęstsze patologie w podologii geriatrycznej

Wśród najczęstszych problemów, które zwykle widzimy podczas naszej konsultacji z pacjentem są następujące:

zwane również paluchami koślawymi, to bolesne guzki kostne, które rozwijają się na zewnątrz stawu dużego palca.
Odciski, modzele i suchość skóry. Odciski i modzele to pogrubione plamy martwej skóry, które tworzą się w celu ochrony najbardziej wrażliwych obszarów i mogą rozwijać się w odpowiedzi na ciągłe pocieranie źle dopasowanej pary butów lub inne regularne podrażnienia. Często towarzyszy im suchość skóry, która również może być bolesna i prowadzić do pęknięć skóry podatnych na infekcje.
Palce młotkowe. Termin „paluch młotkowaty" odnosi się do palca, który jest skierowany do góry, a nie płasko. Ten stan jest w rzeczywistości deformacją, która pojawia się, gdy jeden z mięśni palca staje się słaby i wywiera nacisk na mięśnie palca. stawy.
Zmiany strukturalne. Wraz z wiekiem, poduszeczki tłuszczowe na spodzie naszych stóp słabną, co może powodować ból przy każdym kroku, a także mniejsze podparcie łuku stopy.
Zapalenie ścięgna Achillesa i uwięźnięcie nerwów może również rozwinąć się wraz ze starzeniem się stopy.
Artretyzm. Ponieważ stopa ma tak wiele stawów - łącznie 33 - choroba zwyrodnieniowa stawów może być głównym źródłem bólu i ograniczonej mobilności naszych seniorów.
Ból pięty. Ból w tylnej części stopy może być wynikiem ostrogi piętowej - narośli kostnych, które rozwijają się wzdłuż kości pięty - lub zapalenia powięzi podeszwowej - zapalenia więzadła biegnącego wzdłuż podeszwy stopy. Oba mogą sprawić, że stanie i chodzenie będzie bardzo bolesne.
Problemy ze stopami związane z cukrzycą. Zmiany w ogólnym stanie zdrowia mogą również wpłynąć na stopy i kończyny dolne. W szczególności diabetycy mają wyższy wskaźnik problemów naczyniowych, które mogą prowadzić do poważnych problemów ze stopami, które ostatecznie mogą wymagać amputacji, dlatego diabetycy muszą uważnie monitorować stan swoich stóp.
Infekcje grzybicze, wrastające paznokcie i inne problemy z paznokciami. Nasze ciała są domem dla wielu różnych rodzajów bakterii i grzybów, a przez większość czasu te ciała obce są w równowadze i mogą być naprawdę korzystne dla naszego zdrowia.
Paznokcie dystroficzne rosnące pod dziwnymi kątami, co prowadzi do wrastania paznokci, które mogą być niezwykle bolesne i wymagać operacji chirurgicznej. Suche i łamliwe paznokcie są również częstsze u osób starszych, ponieważ słabnie przepływ krwi do kończyn dolnych.

Marta napisał(a):
Piątek, Styczeń 7, 2022, 19:41